Vi är först ut med en Bristell B23 VLA i Skandinavien. Det är ett nytt flygplan som i flera delar skiljer sig från tidigare modeller av B23.
Nu består SAS FK flotta av enbart EFIS försedda flygplan. Steget är alltså taget till att enbart flyga med elektroniska flyginstrument. Samtidigt som vi genom detta tillskott får ett flygplan som är toppmodernt och med en nästa halverad bränsleförbrukning.
Planen var att vi skulle kunna få hem henne redan tidigt under hösten. Men tillverknings försening på fabriken, i kombination med leverans problem av räddningsskärmen från USA orsakat av pågående pandemi var den första orsaken till förseningen. Detta fick självklart följder då andra vågen drog in med full styrka, och Tjeckien blev ett av de hårdast drabbade länderna, resulterande i att de Tjeckiska luftfartsmyndighet stängde ner mer eller mindre. Kändes lite som de släckte ljuset, låste dörren, gick hem och kastade bort nyckeln. Det blev m.a.o. svårt för fabriken att få testflygning och godkännande på plats. När detta till slut löste sig, så drog en 6-7 veckor lång period med uselt väder in.
Våra möjligheter att resa till Tjeckien och själv hämta flygplanet, var också väldigt små, då enbart tjänsteresor tilläts. Hotell stängde dörren, så till slut, efter flera planerade försök, lyckades fabrikens piloter med att flyga flygplanet till Malmö/Sturup den 16Jan.
Vi kom ner för att ta emot flygplanet och fortsätta resan hem till Västerås. Men naturligtvis skulle detta inte heller gå i lås. Flygningen till ESMS från LKKU via EPSC to lång tid i motvind och med snöröjning nere i Tjeckien. Flygplanet landade därför sent på eftermiddagen i Malmö isf strax efter lunch. Detta gjorde att vi inte valde att börja en 2.5h lång resa hem i mörker, när vädret under dagen inte varit så positivt mellan Västerås och Malmö.
Planen var att ta flygplanet hem morgonen därpå, med en tidig start. Då fattades det lite Rotax olja, och innan vi fått fram detta hade snöovädret dragit in.
Vädret var i praktiken bra, för hela hemresan, frånsett lokalt i Sturups området. Detta snöoväder var väldigt lokalt, men så kraftigt att det inte var möjligt att starta och flyga igenom. Till och med reguljärflyg fick gå vidare till Kastrup. Så åter det återstod bara tåg hem igen. Vi fick dock en fantastisk hjälp av Sturups flygklubb, som vänligt ställde upp med hangar etc. Så efter ha stått i hangaren på Sturup en dryg vecka, så fick vi äntligen möjlighet att flyga hem henne.
Hemflygningsvädret var väl också lite tveksamt, tills vi helt enkelt tog beslutet att lämna ”skitvädret” där nere, och flyga ”On-Top” merparten av vägen hem. Denna flygning gick strålande, med ett fantastiskt fin eftermiddag uppe i solskenet tills det blev mörkt den sista timmen hem. Landade efter tre timmar och 18 min i 25-30 kt motvind. Vi förbrukade dock inte mer än ca 60L bränsle!
Nu börjar inskolningen av medlemmar!