Efter 33 år i SAS FK tjänst, har vi befriat GPN från att vara den arbetshäst vi byggt mycket av vår verksamhet på genom åren. Hon kom till oss som en 10 åring, från en klubb i södra Sverige, blir m.a.o. 43 år nu. Efter tusentals skolstarter varje år, och ytterligare all privat klubbflygning så är det dags att GPN får fortsätta med finflygning i den finländska skärgården med ny hemmabas på Mariehamns flygplats. Samtliga SAS FK piloter och elever under alla dessa år, har säkert sina egna minnen av GPN. Kanske var hon det flygplan man gjorde sin första ensamflygning i, eller det flygplan man gjort sin trevligaste långflygning med.
SE-GPN har tjänat oss väl, ett tryggt och omtyckt flygplan. Vi är riktigt glada att hon nu fått nya ägare. Piloter som vi känner väl, som är och har varit våra elever; så hon kommer till ett nytt hem som kommer att vårda henna väl.
Skavanker och slitage får vi alla genom åren. Men så länge underhållet sköts perfekt, så åldras inte flygplanet lika fort som åren rullar på. Teknikutvecklingen går framåt på flera håll. GPN har självklart också genom åren fått flera uppgraderingar, speciellt på GPS sidan. Men idag ser vi flygplan som har mycket mera att erbjuda på instrument sidan, men också när det kommer till driftsekonomi. Naturligtvis kunde vi valt att ha henne kvar i vår flotta; hon var väl servad och fungerade bra. Men var sak har sin tid; kanske är det inte bara vingar som kan lyfta, förändringar kan också lyfta engagemang och intresse. Nu ser vi fram emot vårt nya flygplan, som enligt senaste uppgifterna håller på att slut monteras!
Under alla de tusentals skolstarter jag har fått nöjet att flyga dig som lärare, har du aldrig svikit mig eller eleverna. Stort Tack, Gustav Petter Nicklas! Jag har alltid kunnat lita på dig.
Anders Lundell
Fin sammanfattning, visste inte att SAS FK haft GPN i 33 år! Det är väldigt lång tid!